<- Späť na Novinky


Potraviny pri histamínovej intolerancii - Zelenina

Zoznam potravín, ktoré môžete konzumovať ak trpíte histamínovou intoleranciou sa líší podľa toho, z akého zdroju informácie čerpáte. Takmer každá web stránka, či blog má svoj vlastný zoznam, ktorý sa v niečom líší od ostatných. Preto som zozbieral niekoľko najznámejších zoznamov a filtrom prešli len potraviny, na ktorých sa zhodla väčšina. Zoznamy priebežne aktualizujem aj na základe nových štúdií, či vlastných skúseností.

Pre väčšinu OK
Artičok
Brokolica
Cuketa
Fenikel
Kapusta
(hlávková, čínska, bok choy)
Karfiol
Mrkva
Paprika sladká
Reďkovka
Repa červená
Šalát
Špargľa
Uhorka
Zeler
 
Nepreháňať s množstvom
Cibuľa
(najvhodnejšia tá s bielou šupkou)
Cesnak
(lepšie tolerovaný po tepelnej úprave)
Pór
(lepšie tolerovaný po tepelnej úprave)
Šampiňóny
(len čerstvé, nie sušené)
Tekvica maslová
 
Lepšie sa vyhnúť
Avokádo
Baklažán
Všetka kvasená
(kapusta, uhorky, atď..)
Paprika štipľavá, chilli
Paradajka
Rukola
Špenát
Strukoviny

Share



Strukoviny a histamínová intolerancia


Takmer všetky zoznamy odporúčajú nekonzumovať strukoviny pri histamínovej intolerancii.

Na konci roku 2018 vyšla štúdia, ktorá sa zaoberala obsahom biogénnych amínov v rastlinných potravinách (teda histamínom, ale aj ďalších ako kadaverín, putrescín a tyramín, ktoré blokujú rozklad histamínu).

Zo zozbieraných dát sa ukázalo, že ani jedna z testovaných strukovín neobsahovala žiaden histamín.

Pri ostatných biogénnych amínoch, ktoré súperia s histamínom o rozklad enzýmom DAO bol zvýšený obsah putrescínu hlavne v hrachu (do 55 mg, mrazený až do 107 mg), sójových bôboch (do 58 mg) a fialovej fazuli (do 77 mg).

Naopak fazuľa zelená (do 29 mg), žltá (do 15 mg), biela (do 3 mg), red kidney (do 4 mg), cícer (do 6 mg) alebo šošovica (do 22 mg) mala tento obsah nízky. Hlavne ak si zoberieme, že išlo o obsah v mg na 1kg a strukoviny sa jedia v ďaleko menších váhach na porciu.

Čo sa týka obsahu biogénnych amínov v potravinách po tepelnej úprave, je to trochu zmätočné.
Našiel som štúdiu, ktorá tvrdí, že po uvarení sa v podstate všetky neželané biogénne amíny dostali do vody, v ktorej sa strukoviny varili (testovali sa bôb, cícer a lupina).

Naopak iná štúdia tvrdí opak, a pri zelenej, žltej a fialovej fazuli zostal obsah amínov podobný, alebo dokonca v niektorých prípadoch aj stúpol. Faktom ale je, že pri tomto teste sa varili strukoviny len 10 minút.

Ak teda chcete strukoviny jesť, navrhujem vám najprv dať si od nich úplnu pauzu na nejakú dobu a jesť len potraviny, ktoré vám neškodia. Následne po malých porciách skúšať zaradiť a pozorovať, či vám nespôsobujú potiaže.




© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Kontakt: histaminiksk@gmail.com