HIT zoznamy: Zelenina | Ovocie | Mäso, vajcia, syry | Obilniny, ryža, zemiaky | Oleje a orechy | Bylinky a korenie
Nová rubrika - Diskusné fórum

<- Späť na Novinky


Strukoviny a histamínová intolerancia





Keď sa pozrieme na zoznamy vytvorené buď samotnými histaminikmi, alebo výrobcami doplnkov výživy pre histaminikov, na väčšine nájdeme odporúčanie nekonzumovať strukoviny.

Na konci roku 2018 vyšla štúdia, ktorá sa zaoberala obsahom biogénnych amínov (teda histamínom, ale aj ďalších ako kadaverín, putrescín a tyramín) v rastlinných potravinách.
Zo zozbieraných dát sa ukázalo, že ani jedna z testovaných strukovín neobsahovala žiaden histamín, čo spôsobilo, že mnoho blogérov (vrátane mňa) bolo pripravených omilostiť a znovu zaradiť strukoviny do svojho jedálnička.

A tak sa aj stalo. Začal som znovu skúšať šošovicu, prípadne cícer, či vyrobil si pomazánku z fazule.
Netrvalo ale dlho, a problémy sa začali objavovať.
Napriek tomu že som inak jedol veľmi striktne nízko-histamínovo, prejavy intolerancie sa stále zhoršovali.
Až som jedného dňa strukoviny znovu odstavil zo svojho jedálnička. A moje telo sa začalo upokojovať.

Čo sa teda stalo ? Kde nastal problém ?

Vyzerá, že ide v skutočnosti o kombináciu dvoch problémov.

Prvým je, že strukoviny spôsobujú uvoľňovanie histamínu z našich vlastných žírnych buniek. Ako som popísal v článku Histamínová intolerancia (HIT) - keď vaše trávenie bojuje s jedlom aj s vami, nestačí sa len vyhýbať potravinám s vysokým obsahom histamínu, ale aj tým, čo spôsobujú jeho uvoľňovanie.

Druhým problémom je, že strukoviny obsahujú iný nepríjemný amín - putrescín. A to potvrdila aj zmienená štúdia.
Putrescín využíva na svoj rozklad ten istý enzým ako histamín, čo v praxi znamená, že telo má ešte viac zviazané ruky v tom ako si poradiť s histamínom.

A tak tu teda máme potravinu, ktorá zároveň uvoľňuje existujúci histamín z našich vlastných buniek a popri tom ešte aj príliš zamestná enzým, ktorý používame na odbúranie histamínu. Diabolská synergia.

Výsledok potom robí zo strukovín veľmi rizikovú potravinu, ktorá bude pravdepodobne väčšine histaminikom spôsobovať problémy.

Ak to však chcete vyskúšať, smelo do toho. Rozhodne ale nazabudnite strukoviny dostatočne dlho (ideálne aspoň 12 hodín) namáčať a potom ich tepelne upravte v tlakovom hrnci. Podľa niektorých štúdií sa tak časť amínov odstráni. Strukoviny po vybratí z tlakového hrnca dobre prepláchnite. Vodu, v ktorej sa strukoviny varili nepoužívajte, ale vylejte. Práve do nej sa časť amínov totiž vyvarila.

Mne bohužiaľ spôsobovali strukoviny problémy aj po takejto úprave, ale kto vie.. možno u vás bude citlivosť menšia. Držím palce.


Autor: Jozef Olšovský
Vydané: 16.5.2021

Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte a položte ich v Diskusnom fóre.


<- Späť na Novinky

© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Kontakt: jozef.olsovsky@gmail.com