HIT zoznamy: Zelenina | Ovocie | Mäso, vajcia, syry | Obilniny, ryža, zemiaky | Oleje a orechy | Bylinky a korenie
Nová rubrika - Diskusné fórum

<- Späť na Novinky


Potraviny pri histamínovej intolerancii - Mäso, vajcia, syry

Zoznam potravín, ktoré môžete konzumovať ak trpíte histamínovou intoleranciou sa líší podľa toho, z akého zdroju informácie čerpáte. Takmer každá web stránka, či blog má svoj vlastný zoznam, ktorý sa v niečom líší od ostatných. Preto som zozbieral niekoľko najznámejších zoznamov a filtrom prešli len potraviny, na ktorých sa zhodla väčšina. Zoznamy priebežne aktualizujem aj na základe nových štúdií, či vlastných skúseností.

Pre väčšinu OK
Vajíčka
(vaječné bielko dobre tepelne upraviť)
Maslo
(nefermentované)
Mlieko
(pasterizované kravské, kozie, ovčie)
Smotana sladká
Srvátkový proteín
(čistý, bez príchutí, sladidiel a prísad)
Syr Mascarpone
Syr Mozzarella
Syr Ricotta
Syr čerstvý nezrejúci
Mäso hovädzie
(čo najčerstvejšie)
Mäso kuracie
(čo najčerstvejšie)
Mäso morčacie
(čo najčerstvejšie)
Mäso kačacie
(čo najčerstvejšie)
Mäso teľacie
(čo najčerstvejšie)
Ryby
(len úplne čerstvé, prípadne vypitvané a zmrazené hneď po výlove)
 
Nepreháňať s množstvom
Mäso bravčové
(čo najčerstvejšie)
Mäso divina
(čo najčerstvejšie)
 
Lepšie sa vyhnúť
Fermentované mliečne
(acidko, kefír, jogurt, kyslá smotana)
Syry
zrejúce, plesnivé, tavené
Šunka
Saláma
Klobása
Párky
Sušené a údené mäso
Morské plody
Raky
Vnútornosti


Srvátkový proteín - osobne si zvyknem dávať pravidelne ako desiatu alebo olovrant srvátkový proteín, ktorý mi krásne sadne a nerobí žiadne problémy. Len tu treba dávať pozor na rôzne prísady, sladidlá a príchute, lebo práve tie sú pre histaminikov často problematické. Dlho som hľadal a nakoniec našiel fantastický BIO nemecký srvátkový proteín, ktorý je dokonca BIO a "Grass-fed", teda z mlieka pasúcich sa kráv kŕmených trávou. Neobsahuje nič iné, len samotnú srvátku.

Objednávam si priamo u výrobcu v Nemecku pravidelne vždy niekoľko 1 kg balení (ušetrím tak na doprave) a buď si to dám úplne čisté, alebo ak mám chuť na sladšie, primixujem do toho lyžicu javorového sirupu.
Kto by chcel vyskúšať, tak názov výrobcu je Orgainic (nie je to preklep, je tam to "i" pred "n").

Mäso - pri mäse veľmi záleží na jeho čerstvosti. Obsah histamínov stúpa podľa toho, ako dlho mäso stojí v obchode, či vašej chladničke. Dokonca aj v mrazničke stúpa obsah histamínov, i keď pomalšie. Kritické sú hlavne ryby, kde je tempo zvyšovania histamínu enormné, hlavne ak po zabití nebola ryba okamžite vypitvaná a zmrazená.

Údené a spracované mäso (šunka, saláma, klobása, párky) sú bohužiaľ pre histaminikov nevhodné.

Väčšina blogov a zoznamov neodporúča ani konzervované ryby. Jedna teheránska štúdia ale ukázala, že to s tým histamínom v rybacích konzervách bude možno trochu inak, ako sa obecne píše - Obsah histamínu v rybacích konzervách.

Vajíčka - Pri slepačích vajíčkach nie je problém v žĺtkoch, ale ak nie sú bielka dobre tepelne upravené, spúšťajú aktivitu žírnych buniek (obsahujúcich histamín).

Mliečne výrobky - problémy nebývajú pri konzumácií masla, sladkej smotany, či srvátky. Rovnako tak syrov ako cottage, mascarpone, mozzarella, či ricotta. Pasterizované či UHT mlieko by malo byť tiež v poriadku. Omnoho horšie je to však s plesňovými, či zrejúcimi syrmi, nehovoriac ani o kvasených a fermentovaných produktoch. Týmto všetkým sa treba vyhýbať.

Ak chcete vidieť, ktoré konkrétne syry kupujem ja a nerobia mi problémy, pozrite článok Odskúšané syry z bežných obchodov pri histamínovej intolerancii.

Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte a položte ich v Diskusnom fóre.


Aké víno zvyknete piť ?
(anketa prebieha od 20.5.2021)

Len nízkohistamínové
8
Kľudne aj bežné
4
Žiadne
41


<- Späť na Novinky

© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Kontakt: histaminiksk@gmail.com