HIT zoznamy: Zelenina | Ovocie | Mäso, vajcia, syry | Obilniny, ryža, zemiaky | Oleje a orechy | Bylinky a korenie
Diskusné fórum

<- Späť na Novinky


Prebiotiká a probiotiká pri histamínovej intolerancii





Histamínová intolerancia je stále tak trochu záhada.

Lekár nám z krvi zistí obsah DAO enzýmu a keď je pod určitú hranicu, s úsmevom na tvári nás hodí do škatule "histaminik".

Ako som už ale spomínal v článku o Histamínovej intolerancii , vôbec nie je jasné, či je táto diagnostika správna.

DAO enzým v krvi neustále mení svoju hodnotu, takže dostanete úplne iný výsledok dnes a iný za tri dni. Okrem toho nie je ani jasné, či jeho prítomnosť v krvi niečo naznačuje. Dôležitá je totiž jeho prítomnosť v tenkom čreve, kde pomáha rozkladať histamín z potravín.

Vyšetrenie DAO enzýmu priamo z čreva však mnoho lekárov neponúka a ešte menej ľudí by ho bolo ochotných podstúpiť.

Môže sa preto stať, že odchádzate z ordinácie označený ako "histaminik" a zvyšok svojho života strávite v pevnom presvedčení, že to tak je.

Nie veľmi presvedčivá diagnostika s otáznymi výsledkami a pečiatka od doktora dovŕšila svoje - tento pacient je z krku. Ďalší prosím.


Črevo - kráľovstvo našich priateľov, ale aj škodcov





Naše črevá sú ako krajina, kde žije obrovské množstvo drobných mikroorganizmov. Rôzne baktérie, huby, vírusy,..
Spolu tvoria spoločenstvo, ktoré ovplyvňuje obrovským spôsobom to, ako trávime, aké pociťujeme pri tom problémy, ako sa vieme vysporiadať s mnohými chorobami, ale aj to akú máme náladu.

Pre zaujímavosť, až 90% sérotonínu, teda hormónu "šťastia" vzniká v črevách. Ak teda máme naše črevné kráľovstvo, nazývané mikrobiota v poriadku, máme funkčnú továreň na antidepresíva vo svojich vlastných črevách. Zdarma a bez vedľajších účinkov.

Okrem toho sa bohatá a zdravá mikrobiota stará aj o to, aby boli prípadné patogény, ktoré by inak mohli končiť chorobou, či rôznymi zápalmi, eliminované. Je to prvá a veľmi dôležitá bariéra zabraňujúca tomu, aby vôbec dostala choroba šancu začať škodiť.

Naše dobré baktérie navyše pri rozklade vhodnej potravy produkujú chemické látky nazvané mastné kyseliny s krátkym reťazcom. Tieto kyseliny sa označujú skratkou SCFA a ich veľké plus je, že spúšťajú priam záplavu protizápalových buniek.

Ak však naše baktérie dobre nevykrmujeme (o tom, čo je pre ne dobré, už za chvíľku), začnú hladovať a požierať čokoľvek čo je k dispozícii. A to vrátane ochrannej sliznice pokrývajúcej črevnú stenu. Odtiaľto je to už len kúsok k presakujúcemu črevu, zápalom a extrémnym reakciám imunitného systému.

A tie sa potom môžu prejavovať podobne ako rôzne intolerancie, vrátane histamínovej.



Prebiotiká - kŕmenie pre naše baktérie



                 


Otázka teda znie, čím zvieratká žijúce v nás kŕmiť.
A odpoveď je jednoduchá - vlákninou z prirodzených potravín.

Túto prospešnú vlákninu nazývame aj prebiotikum.

Podstata je zabudnúť na polotovary a vrhnúť sa v obchode na zeleninu, ovocie a celozrnné výrobky.
Dobrým zdrojom vlákniny sú síce aj strukoviny, ale s nimi musíme ako histaminici opatrne (viac v článku Strukoviny a histamínová intolerancia).

Nie je nič lepšie ako konkrétne príklady.
Ako teda napríklad ja chystám hodovanie sebe, ale aj mojej mikrobiote ?

V podstate každý deň jem varenú ovsenú kašu s čerstvým ovocím, chlebové placky z celozrnnej múky, či mám koreňovú zeleninu ako základ polievok.

Keď si opekám k obedu kuracie mäso, tak vždy spolu s nakrájanou cibuľkou, cesnakom, pórom, alebo šalotkou. Vaše zdravé baktérie bude z takej hostiny vo vytržení !

Ďalej tu máme zemiaky a ryžu. Ak jedávate ryžu natural, alebo divokú čiernu, máte v nich kopec vlákniny vďaka tomu, že obsahujú aj svoj prirodzený vrchný obal. Ak ale uprednostňujete ryžu bielu, skúste si jej navariť viac porcii a dať si ju potom zachladiť do chladničky. Po zachladení sa totiž časť jednoduchých škrobov, ktoré by sme inak prijali do krvi expresne rýchlo ako jednoduché cukry, premení na rezistentný škrob. A ten naša mikrobiota tak isto obľubuje.
Rovnako to funguje aj so zemiakmi, ktoré po navarení a následnom vychladnutí časť svojho jednoduchého škrobu premení na maškrtu pre naše baktérie.

Takto zachladenú ryžu aj zemiaky je dobré držať v chladničke aspoň niekoľko hodín, ideálne pripraviť vždy deň dopredu. Stihne sa tak premeniť väčšia časť na rezistentný škrob. Pred podávaním si ich samozrejme môžete zohriať, to už nezmení premenený škrob späť na jednoduchý.

V lekárni sa dá kúpiť aj čistá vláknina - Psyllium, čo je obal semena skorocela indického. Ako histaminik ho užívam každý deň a nemám žiadne negatívne účinky. Naopak, okrem kŕmenia baktérií pomáha aj predchádzaniu zápcham, čo je v dnešnej dobe obrovský problém stále väčšej časti populácie.
Najlepšie dať si 2 čajové lyžičky rozmiešané v aspoň 2dcl vody a následne zapiť ešte jedným čistým pohárom vody.
Ja si to zvyknem dávať ako "desiatu", teda medzi raňajkami a obedom.



Probiotiká z lekárne - má to zmysel ?





Tak ako potravu pre naše črevné baktérie nazývame pre-biotiká, samotné baktérie, ktoré môžeme kúpiť v lekárňach, voláme pro-biotiká.

Vďaka všade-prítomnej reklame by človek mohol nadobudnúť dojem, že probiotické doplnky výživy, či probiotikami obohatené potraviny sú to pravé, čo nám pomôže vybudovať bohatšiu mikrobiotu v našich črevách.

Bohužiaľ to však vyzerá, že to nie je pravda.

Bolo vykonaných viacero štúdií, kde boli ľudom podávané probiotiká v jogurtoch, prípadne v kapsulách, ale výsledok bol zakaždým rovnaký. Takto dodané baktérie neosídlili črevá. Zastavili sa v tele len na chvíľku. Ako turisti, ktorí prídu na dovolenku a behom krátkeho času zase zmiznú.

Mimochodom najčastejšie probiotické baktérie, ktoré vidíte - teda Lactobacillus a Bifidobacterium - boli vybrané z viac praktických ako vedeckých dôvodov. Ľahko sa totiž kultivujú, prirodzene sa vyskytujú v kvasených potravinách a dokážu prežiť baliacu linku v továrni na doplnky, či potraviny. Nepatria navyše ani k dôležitým baktériám hrubého čreva dospelého človeka.

Ich dočasná prítomnosť má síce isté pozitívne následky, ale nie sú také veľké, ako si mnohí ľudia myslia. Môžu pomôcť s práve prebiehajúcou črevnou infekciou a prekvapivo aj infekciou horných dýchacích ciest. Niektoré probiotiká vedia pomôcť pri detskej kolike. No a po liečbe antibiotikami mierne pomôžu tým kolóniám baktérii, ktoré prežili antibiotickú spúšť v črevách, aby sa skôr zotavili.
Ale nečakajte žiadne zázraky.

Ak sa už rozhodnete pre niektorý z týchto dôvodov použiť probiotiká z lekárne, treba vyberať také, ktoré vám ako histaminikovi nepoškodia ešte viac. Nasledujúce probiotické baktérie by mali byť podľa dostupných štúdií vhodné aj pre ľudí s histamínovou intoleranciou:



Na záver to teda zhrniem.

Ak to nie je vyslovene nevyhnutné, neužívať antibiotiká. Samozrejme sú prípady, kedy sú dôležité a vedia zachrániť život. Skôr ide o to, aby ich človek neužíval hneď ako ho začne škrabať v krku - len tak “pre istotu”. Vedia zachovať po sebe v črevách obrovskú spúšť, ktorá sa dlho dáva dokopy.

Probiotiká nasadiť len v prípade ak máme črevnú infekciu, prípadne infekciu horných dýchacích ciest. A mierne môžu pomôcť aj po antibiotickej liečbe. Inak sú to skôr vyhodené peniaze.

A to najdôležitejšie - svoju mikrobiotu si treba hlavne kŕmiť správnymi potravinami.
Dosiahnete tak jej rast, správne zloženie a kopec zdravotných benefitov, ktoré sa vám vo veľkom vrátia.

Dobrú chuť vám aj tým "vašim" tam dole :)


PS: Predtým, ako som napísal tento článok, prečítal som si dve kľúčové knižky zaoberajúce sa touto témou.
Ide o Obsahuji davy - od Ed Yonga a Zdravá střeva od Justin a Erica Sonnenburgovcov.

Fakty a tvrdenia o ktoré sa tu opieram, sú doložené odkazmi na konkrétne štúdie v týchto knižkách.



Autor: Jozef Olšovský
Vydané: 9.6.2021

Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte a položte ich v Diskusnom fóre.


Jedávate strukoviny ?
(novembrová anketa)

Áno, nerobia mi problém
11
Áno, ale mávam po nich problémy
10
Nie
9


<- Späť na Novinky

© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Na otázky ohľadne histamínovej intolerancie prosím použite diskusné fórum.
Technické a iné otázky na kontakt: jozef.olsovsky@gmail.com