<- Späť na Novinky


Histamínová intolerancia (HIT) - keď vaše trávenie bojuje s jedlom aj s vami



HIT

Histamín je látka, ktorá sa bežne nachádza v rôznych potravinách.

Problém nastáva, keď naše telo nedostatočne odbúrava histamín, ktorý takto príjmeme.

Odbúravať histamín z potravín umožňujú dva enzýmy:

DAO

(diaminooxidáza) - tento enzým je nepretržite uvoľňovaný z buniek lemujúcich tenké črevo a hornú časť hrubého čreva. Dá sa povedať, že je to taká prvá a najdôležitejšia línia obrany proti nadmernému príjmu histamínu z potravín a nápojov.

HNMT

(histamín-N-metyltransferáza) - Histamín, ktorý prekoná DAO, narazí na ďalší enzým, ktorý ho vie zničiť - HNMT. Ten sa nachádza (okrem iných orgánov) vo vnútri buniek lemujúcich črevo.


Histamín, ktorý prekoná obe prekážky, sa tak dostane do našej krvi a v závislosti na jeho množstve nám môže začať spôsobovať problémy.

Dôvod, prečo u niekoho nefungujú tieto enzýmy spoľahlivo sú rôzne.

Niekto môže mať množstvo týchto enzýmov nedostatočné na základe genetickej predispozície, iný kvôli rôznym ochoreniam tráviaceho traktu.

Ďalším problémom môže byť potláčanie tvorby týchto enzýmov alkoholom, liekmi, alebo inými biogénnymi amínmi. Rovnako tak nedostatkom vitamínu B6, vitamínu C, medi a zinku.


[Ilustrácia od Suzi Smith; prebrané od Kovacova-Hanuskova
2015 Allergol Immunopathol (Madr) 43(5):498-506.]



MCAS - syndrómom aktivácie žírnych buniek


Histamín si ale tvorí aj naše vlastné telo a uskladňuje v špeciálnych bunkách, ktoré voláme žírne bunky.

Sú to biele krvinky nachádzajúce sa vo všetkých ľudských tkanivách.
Obsahujú chemikálie, ktoré sa používajú v boji proti infekciám, chorobám, patogénom, toxicite, atď.
Jedna z chemických látok, ktoré žírne bunky v prípade nutnosti uvoľňujú, je aj histamín.

Ak trpíme MCAS, máme tieto bunky "hyperaktívne" a tak reagujú neprimerane a uvoľňujú zápalový obsah vrátane histamínu nadmerne.

Ľudia s MCAS tak môžu byť mylne považovaní za pacientov s histamínovou intoleranciou.


U niekoho to môže byť aj kombinácia oboch problémov a tak v jeho tele stúpa prehnane množstvo histamínu tak z potravín (HIT), ako aj z príliš aktívnych žírnych buniek (MCAS).



Príznaky pri histamínovej intolerancii


Najbežnejšie príznaky, ktoré ľudia zažívajú pri HIT sú napríklad: Spolu s tým sa môžu vyvinúť aj chronické ťažkosti ako napríklad:

Ako zistiť čí mám histamínovú intoleranciu


HIT
Či máte HIT sa najčastejšie zisťuje z vyšetrenia krvi, kde sa zmeria kvantita a aktivita DAO. Približné hodnoty a ich vysvetlenie: Bohužiaľ však vôbec nie je do dnešnej doby jasné, či je tento test spoľahlivý.

Skeptický názor na toto vyšetrenie má okrem iných aj Dr. Igor Bukovský, ktorý tvrdí, že len vyšetrenie hodnôt DAO z krvi nie je dostatočné. Na rozklade histamínu sa totiž, ako je spomenuté vyššie, zúčastňuje aj enzým HNMT, ktorý pôsobí v bunkách a ich okolí. A teda je veľmi otázne či je správne okamžite zaradiť človeka medzi "histaminikov" ak vyšetríme len jeden z dvoch dôležitých enzýmov.

Podobnú skepsu má aj známa výskumníčka, pedagogička a autorka s viac ako tridsaťročnými skúsenosťami v oblasti biochemických a imunologických reakcií Dr. Janice Joneja. Okrem iného uvádza, že hladina histamínu a teda aj DAO v tele neustále kolíše, takže hladina by bola iná, ak by sa vzorka odoberala v rôznych časoch počas dňa.

Preto ak nám vyšetrenia na alergie, Crohnovu chorobu, SIBO, MCAS a ďalšie navrhnuté doktorom vyšli negatívne, na overenie či netrpíte náhodou histamínovou intoleranciou je dobré ak začnete s nízko-histamínovou diétou a budete pozorovať, či nepríjemné prejavy ustupujú.



Čo robiť ak mám histamínovú intoleranciu ?


HIT

Ak ste zistili, že histamínovou intoleranciou naozaj trpíte, alebo si chcete nízko-histamínovou diétou overiť ako bude vaše telo reagovať, nezostáva vám nič iné ako zmeniť svoj jedálniček.

Dôležitá vec je vylúčiť zo stravy hlavne potraviny, ktoré: Teraz príde prvý šok - ak sa pozriete prvý krát na odporúčaný zoznam čo jesť a čomu sa vyhnúť - môže vám doslova padnúť sánka pri predstave čoho všetkého sa musíte vzdať. Ale nebojte sa, je to len vec zvyku, ako skoro všetko v živote. V konečnom dôsledku táto zmena upraví jedálniček pre väčšinu ľudí na omnoho zdravšiu formu, akú mali doteraz.

Obecné pravidlá hovoria, že sa treba vyhýbať nasledovnému:

Aby to nebolo veľmi jednoduché, záleží aj od toho, koľko histamínu ste už do seba daný deň dostali, prípadne sa uvoľnil vo vašom tele.. niekedy vám tá istá potravina ráno nespraví nič, ale večer, keď už máte za sebou pár iných histamínových jedál, zavŕšite tu pomyselnú poslednú kvapku vašej histamínovej nádoby a histamín “pretečie”.

Na internete môžete nájsť množstvo zoznamov odporúčaných a neodporúčaných potravín pre ľudí trpiacim HIT, každý sa v čomsi líší. Preto som sa rozhodol zozbierať informácie z viacerých najznámejších zdrojov a filtrom prešli len potraviny na ktorých sa zhodla väčšina. Zoznamy priebežne aktualizujem podľa toho ako vychádzajú nové výskumy na túto tému.

Vytvoril som postupne sériu 6 článkov, kde môžete v prehľadnej forme a v kategóriach vidieť čo sú potraviny, ktoré budú pre väčšinu v poriadku, ďalej potraviny ktoré môžete konzumovať v menších množstvách a ktorým by ste sa mali radšej vyhnúť.

Potraviny pri histamínovej intolerancii (1) - Zelenina
Potraviny pri histamínovej intolerancii (2) - Živočíšne produkty
Potraviny pri histamínovej intolerancii (3) - Oleje a orechy
Potraviny pri histamínovej intolerancii (4) - Škroby (Zemiaky, ryža, chlieb, atď..)
Potraviny pri histamínovej intolerancii (5) - Ovocie
Potraviny pri histamínovej intolerancii (6) - Bylinky, korenie, nápoje a ostatné



DAOSIN


HIT

Na uľahčenie situácií, kedy sa nedá vyhnúť jedlám obsahujúcich veľa histamínu, môžete nájsť na našom trhu doplnok pod názvom DAOSIN. Len pre zaujímavosť, je to extrakt z bravčových obličiek. Jeho užitie je jednoduché - 15 až 30 minút pred jedlom, ktoré viete že patrí do kategórie "zakázaných", užijete jednu kapsulu.

Tento doplnok nezabráni uvolňeniu histamínu zo žírnych buniek tela. Preto aj pri jeho užívaní bude lepšie sa vyhnúť veciam ako: Za ekonomicky najlepšie balenie so 60 kapsulami dáte okolo 40 eur.

Bohužiaľ, žiadna poisťovňa ho v dnešnej dobe neprepláca a to ani ak máte potvrdenie o histamínovej intolerancii priamo do lekára.


Probiotiká


HIT
Ak chcete dopomôcť svojej črevnej mikroflóre, nesmieme zabudnúť na probiotiká.

Veľa krát som narazil v rôznych zoznamoch na protichodné informácie. Kým na jednom bolo konkrétne probiotikum odporúčané ako vhodné pri HIT, na inom bolo v kolónke nevhodné.
Preto som zoznam zúžil len na tie, kde som vedel vyhľadať aj vedecké štúdie podporujúce ich pozitívny vplyv. Odkaz na ne uvádzam vždy v zátvorke.

Výskum ide aj v tejto oblasti stále vpred, preto tento zoznam budem priebežne aktualizovať.

Pomáhajú pri odbúravaní histamínu alebo stabilizácii mastocytov (žírnych buniek uvoľňujúcich histamín):
Aby som do toho pridal aj trošku svojich skúseností, po dlhom hľadaní a skúšaní som nateraz zakotvil a používam probiotiká PROBIO-FIX INUM, ktoré obsahujú len Lactobacillus rhamnosus GG, LGG® a Bifidobacterium animalis, subsp. lactis, BB-12®.


A čo ten Alkohol ?!


HIT
Nie nezabudol som :)

Bohužiaľ metabolické dráhy alkoholu a histamínu používajú v tele spoločné enzýmy a preto súťažia pri spracovaní, čo v konečnom dôsledku znižuje elimináciu histamínu: pubmed/10344773

Navyše samotný alkohol vo väčšej či menšej miere obsahuje samotný histamín a zároveň aj uvoľňuje histamín z našich buniek.

Najmenej histamínu obsahuje vodka a gin, najviac naopak pivo, či vína (hlavne červené).

Existujú aj nízkohistamínové vína, ktoré sa dajú kúpiť už aj na Slovensku a znižujú nežiadúce prejavy.
Samozrejme aj pri nich to závisí od toho, aké množstvo použijete..


Share





© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Kontakt: histaminiksk@gmail.com