HIT zoznamy: Zelenina | Ovocie | Mäso, vajcia, syry | Obilniny, ryža, zemiaky | Oleje a orechy | Bylinky a korenie
Diskusné fórum

<- Späť na Novinky


Doplnky výživy pri histamínovej intolerancii



Doplnky vyzivy

Obsah článku:


L-Theanín - upokojujúci pomocník pri boji proti histamínu


L-theanín je aminokyselina, ktorá sa nachádza v čiernom a zelenom čaji.

Doteraz bola táto látka známa hlavne tým, že pomáha blokovať stres a dostať tak človeka do lepšej pohody. Jedna zo štúdii potvrdila, že to dokáže blokovaním glutamátových receptorov v mozgu.

Iná štúdia ale ukázala pre nás histaminikov ešte zaujímavejšiu vlastnosť.

L-theanín dokáže úspešne znižovať uvoľňovanie histamínu z našich žírnych buniek. To tak vo finále pomáha znižovať celkový histamín v našom tele, s ktorým už aj tak dosť zápasíme v našej strave.

Čierny čaj ale bohužiaľ nie je vhodný zdroj l-theanínu pre histaminikov. Prechádza totiž fermentáciou, vďaka ktorej obsahuje histamín a aj vyššie množstvo ostatných biogénnych amínov.
Zelený čaj je na tom trošku lepšie, ale je to veľmi individuálne - každý histaminik reaguje naň inak.

Preto v tomto prípade je asi lepšie vyskúšať doplnok výživy L-Theanine. Na našom trhu sa už nachádza viac predajcov, výber už nechám na vás. Ja osobne si dávam jednu 250mg kapsulu denne.

Malý tip: Pre tých, ktori pijú kávu a kofeín ich vždy mierne podráždi, vyskúšajte si dať L-theanín práve v čase keď ju pijete. Táto aminokyselina vám tak pomôže nielen v boji proti histamínu, ale zároveň zostanete po “kávičkovaní” prekvapivo kľudný, bez kofeínových mierne stresujúcich vedľajších účinkov.



Kreatín - skvelý pomocník pre športujúcich histaminikov


V našom tele funguje proces, ktorý voláme metylácia.
Tá je dôležitá nie len na opravu a detoxikáciu buniek, ale pomáha aj pri odbúravaní histamínu.

Metylácia je ale navyše potrebná aj na výrobu kreatínu v našom tele.

Prečo to píšem ?

Vaše telo spotrebováva energiu vo forme ATP. Ak ju telo potrebuje doplniť (čo býva ešte častejšie u športovcov), môže tak urobiť práve vďaka kreatínu.

A tu prichádza pointa.

Ak máme oslabený proces metylácie (zdedené gény, nedostatok vitamínov B, atď..), metylácia nemusí stíhať pomáhať odbúravať histamín, keďže je zamestnaná tvorbou kreatínu na doplnenie energie.

Mne sa preto osvedčilo brať ako doplnok výživy práve kreatín. Stačí 1 čajová lyžička denne rozmiešaná vo vode.

Metylácia v mojom tele je tak odľahčená od tvorby kreatínu, lebo mám svoje zásoby dopĺňané externe a môže sa tak venovať viac práve procesom dôležitým pri odbúravaní histamínu.



Vitamín B6 podporuje enzým, ktorý spracováva histamín


DAO enzým má na starosti odburávanie histamínu v našom čreve.
Ak ho ako histaminici máme menej, je dôležité jeho tvorbu podporiť.

Ako sa ukazuje [1], vitamín B6 je jedna z látok, ktorá pomáha práve tomuto enzýmu. Preto dbajte na to, aby ste mali v jedálničku dostatok potravín s týmto vitamínom.
Ide napríklad o kuracie či morčacie prsia, zemiaky, batáty, mrkvu, alebo cottage syr.

Ďalšia možnosť je zakúpiť si doplnok výživy s týmto vitamínom, odporúčam ale hľadať ten v aktívnej forme, teda pyridoxín-5-fosfát (P-5-P).



Kurkuma - prírodné antihistaminikum


Ďalšia vedecká štúdia dokázala pozitívny účinok kurkumínu - látky nachádzajúcej sa v korení kurkuma. [1]

V tomto teste prvá skupina myší nedostala nič. Druhá dostala kurkumín v množstve 25 mg a tretia 50 mg na kilo váhy. Štvrtá skupina dostala na porovnanie antihistamínový liek Fexo.

Následne boli všetky myši vystavené látke spôsobujúcej nárast histamínu v tele.

Prvá skupina myší mala histamín najvyšší (červený stĺpec na grafe).
Druhá a tretia skupina myší, čo dostali rôzne dávky kurkumínu mala histamín potlačený. Posledná skupina, ktorá dostala pred pokusom liek Fexo (posledný stĺpec) mala najlepšie, ale nie až tak dramaticky rozdielne účinky oproti kurkumínu.

Čo z toho vyplýva ?

Ako je vidno, nemusíme na všetko používať hneď lieky, ktoré zvyknú mať aj rôzne vedľajšie účinky. Skúste radšej najprv zaradiť kurkumu do vášho denného jedálničku, prípadne vyskúšajte doplnok výživy s obsahom kurkumínu.



Quercetín potláča produkciu histamínu


Ako ďalší pomocník, pri našom boji proti histamínu nám vie skvele pomôcť aj Quercetín.
Opakovane sa vo viacerých štúdiách preukázala jeho účinnosť pri potláčaní produkcie histamínu bunkami nášho vlastného tela. [1] , [2] , [3]

Quercetín sa nachádza v rôznych potravinách (jablko, červená cibuľa, atď..), bohužiaľ z praxe sa ukazuje, že v potravinách ho nevieme bežne získať dostatočné množstvo na to, aby boj proti histamínu bol pozorovateľný.

Preto na scénu ako pomocník prichádzajú doplnky výživy. Odporúčané dávky väčšiny výrobcov sa pohybujú od 500 až 1000 mg denne. Ideálne hneď po jedle.


Autor: Jozef Olšovský
Vydané: 3.2.2021
Aktualizované: 9.4.2021

Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte a položte ich v Diskusnom fóre.


<- Späť na Novinky

© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Na otázky ohľadne histamínovej intolerancie prosím použite diskusné fórum.
Technické a iné otázky na kontakt: jozef.olsovsky@gmail.com