<- Späť na Novinky


Potraviny pri histamínovej intolerancii - Bylinky, korenie, nápoje

Zoznam potravín, ktoré môžete konzumovať ak trpíte histamínovou intoleranciou sa líší podľa toho, z akého zdroju informácie čerpáte. Takmer každá web stránka, či blog má svoj vlastný zoznam, ktorý sa v niečom líší od ostatných. Preto som zozbieral niekoľko najznámejších zoznamov a filtrom prešli len potraviny, na ktorých sa zhodla väčšina. Zoznamy priebežne aktualizujem aj na základe nových štúdií, či vlastných skúseností.

Pre väčšinu OK
Bylinky:
Bazalka, Oregano, Majoránka, Petržlen, Rozmarín, Tymián, Šalvia, Saturejka, Koriander
Korenie:
Kurkuma, Rasca, Rasca čierna, Sladká paprika, Fenikel, Bobkový list, Zázvor
Nápoje:
Čaj Kamilkový, Mätový, Lipový, Šalviový, Roibos, Tulsi
Ostatné:
Javorový sirup, Bázový sirup, Agáve sirup, Med, Cukor biely, brezový aj trstinový, Stévia
 
Nepreháňať s množstvom
Bylinky:
Medvedí cesnak, Kôpor, Pažítka
Korenie:
Čierne korenie, Vanilka
Nápoje:
Čaj Zelený, Biely, Zázvorový, Šípkový, Káva, Kolové nápoje
Ostatné:
Mak, Jablkový ocot, Marcipán
 
Lepšie sa vyhnúť
Korenie:
Biele korenie, Zelené korenie, Horčičné semienko, Kari, Rasca rímska, Škorica, Klinčeky, Chilli, Muškátový oriešok
Nápoje:
Čierny čaj, Energetické nápoje, Sójové mlieko, Varená čokoláda, Kakao, Alkohol, Paradajkový džús, Citrusové džúsy
Ostatné:
Horčica, Kečup, Balzamikový ocot, Kvasný ocot, Sójová omáčka, Tofu, Tempeh, Pelendrek

Share



Káva a čaje patria medzi obľúbené nápoje väčšiny ľudí, preto sa mnohí histaminici zľaknú keď ich na niektorých zoznamoch vidia v nepovolených nápojoch. Pravda našťastie nie je taká čierno-biela. Je pravda, že príliš kofeínu sa pri HIT neodporúča a tak káva ako aj mnoho čajov obsahuje navyše rôzne biogénne amíny, ktoré môžu zhoršovať stav.

Ak to však človek nepreháňa a má pod kontrolou aj celý jedálniček, môže sa vyhnúť naplneniu svojho osobného denného histamínového limitu aj pri niekoľkých šálkach čajoch a kávy.

Z mojich osobných skúseností dám pár rád:

Káva
- uprednostňujte čerstvo praženú - napríklad z rôznych malých lokálnych pražiarní, kde viete že bola pražená v priebehu posledných pár týždňov
- robte si slabšiu až stredne silnú kávu, žiadne smrťáky
- uprednostnite espresso (napríklad z domáceho automatu, ktorý kávu čerstvo namelie a potom pretlačí rýchlo horúcou vodou)
- vyhnite sa instantným kávam a "turkom"
- osobne si doprajem denne približne 2-3 kávy a necítim žiaden problém

Čaj
- nepite čierny čaj, prechádza fermentáciou vďaka ktorej obsahuje histamín a aj vyššie množstvo ostatných biogénnych amínov
- zelený a biely čaj v množstve 2-3 šálky by nemal robiť problém, ale treba vyskúšať - každý je inak citlivý a určite záleží aj na konkrétnej odrode a spôsobu spracovania a skladovania

Zelený čaj sa po zbere prudko usuší na horúcej panvici, alebo parením, čím sa zastaví fermentácia.

Biely čaj sa suší na slnku, takže tam sa môže ľahká fermentácia spustiť, ale neporovnateľne menšia ako pri čiernom čaji, ktorý sa cielene nechá fermentovať.




© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Kontakt: histaminiksk@gmail.com