foto
V roku 2015 som sa dozvedel, že mám histamínovú intoleranciu.
Odvtedy skúšam, čo pridať a čo naopak vylúčiť z môjho každodenného života, aby som sa cítil dobre.
Táto stránka je miesto, kde zdielam všetky moje zistenia. Verím, že pomôže aj vám.

Zoznamy pre histaminikov: Zelenina | Ovocie | Živočíšne produkty | Škrob | Tuky | Ostatné


Histamínová intolerancia HIT
Čo to je a ako s ňou žiť
Jedlo zo včera HIT
Prečo je to problém a ako na to

28.2.2021

Gény a histamínová intolerancia

novinka11 Ak ste si niekedy dali robiť DNA test (napríklad u 23andme, Ancestry a podobne), môžete dáta z týchto služieb použiť aj na to, aby ste si overili predispozície ku rôznym chorobám, či funkčnosti enzýmov.

Vedci postupne zverejňujú vo svojich štúdiách gény, ktoré ovplyvňujú produkciu DAO enzýmu. Ak má niekto variácie, ktoré znižujú jeho tvorbu, môžu byť tak jeho gény spoluvinníkom toho, že trpí histamínovou intoleranciou. Pozrime sa na konkrétne SNP, ktoré si môžete vyhľadať vo svojich DNA dátach a pozrieť sa, ako ste na tom práve vy.

Znížená produkcia DAO enzýmu je pri:
SNP: rs1049793 pri variáciach: C/G alebo G/G
SNP: rs10156191 pri variáciach: C/T alebo T/T
SNP: rs2052129 pri variáciach: G/T alebo T/T
SNP: rs1049742 pri variáciach: C/T alebo T/T
SNP: rs2268999 pri variáciach: A/T alebo T/T

V závislosti na tom, ktorá služba vám robila DNA analýzu, môžu niektoré SNP vo vaších dátach chýbať. Preto ak chcete získať čo najviac informácií, je dobré si pred uskutočnením DNA testu zistiť u danej spoločnosti, ktoré SNP budú analyzované.

26.2.2021

Aspirín (acylpyrín) uvoľňuje histamín z našich buniek

novinka10 Ak ste niekedy po užití aspirínu, či acylpyrínu cítili klasické histamínové reakcie, už sa nemusíte ďalej diviť. Štúdia japonských vedcov [1] potvrdila totiž, že tieto lieky uvoľňujú histamín z našich bazofilných buniek (bunky, ktoré pomáhajú pri alergickej reakcii).

Neznamená to, že musíte okamžite prestať s užívaním týchto liekov ak ich potrebujete. Každý je inak citlivý a na niekom sa to nemusí vôbec prejaviť, hlavne ak dodržuje správne zloženie svojho jedálnička.
Ak ale pociťujete ťažkosti po týchto liekoch a ste histaminik, toto je možno odpoveď na vaše problémy. V takom prípade sa porozprávajte s vašim lekárom, nech vám navrhne prípadnú alternatívu k týmto liekom.

23.2.2021

Praktický tip - skúste si zmerať rýchlosť srdcového tepu po jedle

novinka9 Jedna z vecí, čo som si za tie roky s histamínovou intoleranciou všimol je, že keď zjem alebo vypijem niečo čo som nemal, dočasne sa mi výrazne zvýši rýchlosť srdcového tepu.
Keď raz za čas neodolám a doprajem si povedzme zrejúci syr, prípadne dobre vychladené pivo (histamínové bomby), behom pol hodiny môj tep stúpne kľudne aj o 20 za minútu.
Niektoré prejavy typické pri HIT, ako bolesť hlavy, nafukovanie, červená pokožka, atď sa môžu prejaviť až s niekoľkohodinovým odstupom a človek už nevie, čo z toho čo počas dňa do seba dostal to spôsobilo.

Preto vyskúšajte najbližšie, ak budete chcieť zaradiť nejakú novú potravinu, zmerať si pulz najprv tesne pred jedlom a následne pol hodinu po tom. Z mojej praxe sa ukazuje, že potraviny ktoré dobre tolerujem, spôsobia len malé zvýšenie tepu (čo je normálne pri spustení trávenia). Ak mám povedzme pred jedlom pulz 65 a pol hodinu potom okolo 70, je to v poriadku.

Ak ale po pol hodine zistím, že som skočil zo 65 na 80-85.. je jasné, že moje telo s niečim vážne bojuje a to niečo býva u mňa ako histaminika takmer určite reakcia na histamín.

19.2.2021

TOP 5 najhorších E-čiek, ktorým sa ako histaminici určite vyhnite

novinka8 Ak už si občas kúpite polotovar, alebo inak spracovanú potravinu, dajte si pozor na potravinové aditíva, ktoré sa tam pridávajú. Ako histaminici sme podľa "Swiss Interest Group Histamine Intolerance" extra citlivý hlavne na rôzne farbivá.
Tých s najhoršou známkou je 5 a tak vám prinášam ich zoznam aj s linkom na podrobnejší popis a ukážkami tovarov, kde sa nachádzajú.

E102 - tartrazin (potravinárska žltá), E104 - zeleno-žlté farbivo, E110 - žlto-oranžové farbivo, E127 - erythrosin (potravinárska červená), E151 - fialovo-čierne farbivo

13.2.2021

Vitamín B6 podporuje enzým, ktorý spracováva histamín

novinka7 DAO enzým má na starosti odburávanie histamínu v našom čreve.
Ak ho ako histaminici máme menej, je dôležité jeho tvorbu podporiť.
Ako sa ukazuje [1], vitamín B6 je jedna z látok, ktorá pomáha práve tomuto enzýmu. Preto dbajte na to, aby ste mali v jedálničku dostatok potravín s týmto vitamínom.
Ide napríklad o kuracie či morčacie prsia, zemiaky, batáty, mrkvu, alebo cottage syr.

Ďalšia možnosť je zakúpiť si doplnok výživy s týmto vitamínom, odporúčam ale hľadať ten v aktívnej forme, teda pyridoxín-5-fosfát (P-5-P).

11.2.2021

Pri varení používajte kurkumu - pomôže znížiť váš histamín v tele

Kurkumin-Graf Ďalšia vedecká štúdia dokázala pozitívny účinok kurkumínu - látky nachádzajúcej sa v korení kurkuma. [1]
V tomto teste prvá skupina myší nedostala nič. Druhá dostala kurkumín v množstve 25 mg a tretia 50 mg na kilo váhy. Štvrtá skupina dostala na porovnanie antihistamínový liek Fexo.
Následne boli všetky myši vystavené látke spôsobujúcej nárast histamínu v tele. Prvá skupina myší mala histamín najvyšší (červený stĺpec na grafe).
Druhá a tretia skupina myší, čo dostali rôzne dávky kurkumínu mala histamín potlačený. Posledná skupina, ktorá dostala pred pokusom liek Fexo (posledný stĺpec) mala najlepšie ale nie až tak dramaticky rozdielne účinky oproti kurkumínu.
Čo z toho vyplýva ?
Ako je vidno, nemusíme na všetko používať hneď lieky, ktoré zvyknú mať aj rôzne vedľajšie účinky. Skúste radšej najprv zaradiť kurkumu do vášho denného jedálničku, prípadne vyskúšajte doplnok výživy s obsahom kurkumínu..

8.2.2021

Špeciálne sitko, ktoré (vraj) odstráni histamín z vína

novinka5 Americká firma PureWine priniesla na trh neuveriteľnú pomôcku pre histaminikov, ktorí sú zároveň aj milovníci vína.
Ak ste si nestihli kúpiť v špecializovanom obchode nízkohistamínové víno, alebo vám také jednoducho nechutia, prichádza výrobok The Wand.
Ide o špeciálne sitko, ktorým keď pomaly miešate v pohári, odstránite značnú časť histamínu z bežných vín.
Výrobca na stránke udáva 50% zníženie histamínu pri 3-minútovom miešaní a až 95% ak vydržíte miešať 8 minút.
Pitie vína sa vám nákupom sitiek mierne predraží, ale ak máte odložené v pivnici kvalitné archívne červené a bojíte sa do neho pustiť hlavne kvôli vysokému obsahu histamínu, teraz to môžete skúsiť.

Osobne som zatiaľ tento výrobok netestoval, takže neviem potvrdiť ako dobre to funguje.. ak to ale vyskúšate, dajte mi vedieť. :)
Link na ponuku amerického výrobcu: PureWine

6.2.2021

Čaj Tulsi (bazalka posvätná) - správny nápoj pre histaminikov

novinka4 Ak rozmýšľate, aký čaj si spraviť a zároveň pomocť v boji proti histamínu vo vašom tele, vaša voľba by mala padnúť na Tulsi, čiže bazalku posvätnú.

Vedci z indickej farmaceutickej Srinivas College použili extrakt z listov Tulsi na pokusné morčatá a potkany, ktoré boli vystavené histamínu (cez aerosol, alebo im bol konským sérom vyvolaný anafylaktický šok).
Skupina pokusných zvierat ktoré dostali extrakt z Tulsi mala miernejší priebeh reakcií a aj nižšiu úmrtnosť, ako kontrolná skupina, ktorá mala tú smolu, že bazalku nedostala. [1]


5.2.2021

Obsah histamínu vo víne, šampanskom a pive

novinka3 Ak ste histaminik a zažili ste zlé stavy po vypití piva, či vína (hlavne červeného), niet sa čomu diviť. Na každej stránke o histamínovej intolerancii sa dočítate, že zrovna týmto druhom alkoholu by ste sa mali určite vyhýbať.
Konečne sa mi podarilo naraziť na štúdiu, ktoré zmerala obsah histamínu práve v týchto nápojoch. Otestovali 52 druhov vín a šampanských a 17 druhov pív. Hodnoty dosť kolísali, ale celkovo najhoršie skončili červené vína. [1]

Biele vína – 3 až 120 mcg na liter
Šampanské – 15 až 670 mcg na liter
Červené vína – 60 až 3800 mcg na liter
Pivo – 21 až 305 mcg na liter

Dnes už existujú samozrejme aj nízkohistamínové vína, ktoré si viete bez problémov objednať aj na Slovensku. Ak sa už ale túlate len vo vašej lokálnej Bille, kde nič také nemajú, uprednostnite z toho všetkého práve biele víno. Na zdravie :)

3.2.2021

Quercetín - doplnok výživy pre histaminikov

novinka2 Ak plánujete do svojho boja proti HIT zaradiť okrem nízko-histamínovej diéty aj čosi navyše, určite stojí za vyskúšanie Quercetín.
Opakovane sa vo viacerých štúdiách preukázala jeho účinnosť pri potláčaní produkcie histamínu bunkami nášho vlastného tela. [1] , [2] , [3]
Quercetín sa nachádza v rôznych potravinách (jablko, červená cibuľa, atď..), bohužiaľ z praxe sa ukazuje, že v potravinách ho nevieme bežne získať dostatočné množstvo.

Preto na scénu ako pomocník prichádzajú doplnky výživy. Odporúčané dávky väčšiny výrobcov sa pohybujú od 500 až 1000 mg denne. Ideálne spolu s jedlom.

2.2.2021

Grilovanie a vyprážanie zvyšuje hladinu histamínu

novinka1 Zaujímavú štúdiu uverejnila partička výskumníkov v roku 2017.
Skúmali vplyv rôznych spôsobov varenia na koncentráciu histamínu v potravinách.

Vyprážanie a grilovanie hladinu histamínu zvyšovalo, zatiaľ čo varenie vo vode malo malý vplyv a v niektorých prípadoch dokonca histamín znižovalo. [1]

Najbližšie teda môžete miesto grilovaných kuracích pŕs skúsiť rýchlu kuraciu polievku..


Ak sa vám táto stránka páči, neváhajte a zdieľajte ju s vašimi priateľmi či rodinou:

Share



© Copyright 2019 - 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)