foto V roku 2015 som sa dozvedel, že mám histamínovú intoleranciu.
Odvtedy skúšam, čo pridať a čo naopak vylúčiť z môjho každodenného života, aby som sa cítil dobre.
Táto stránka je miesto, kde zdielam všetky moje zistenia. Verím, že pomôže aj vám.


L-Theanín - upokojujúci pomocník pri boji proti histamínu
9.4.2021

L-theanín je aminokyselina, ktorá sa nachádza v čiernom a zelenom čaji.

Doteraz bola táto látka známa hlavne tým, že pomáha blokovať stres a dostať tak človeka do lepšej pohody. Jedna zo štúdii potvrdila, že to dokáže blokovaním glutamátových receptorov v mozgu.

Iná štúdia ale ukázala pre nás histaminikov ešte zaujímavejšiu vlastnosť..


Praktický tip - ak športujete a máte histamínovú intoleranciu, skúste kreatín
25.3.2021

V našom tele funguje proces, ktorý voláme metylácia.
Tá je dôležitá nie len na opravu a detoxikáciu buniek, ale pomáha aj pri odbúravaní histamínu.

Metylácia je ale navyše potrebná aj na výrobu kreatínu v našom tele.

Prečo to píšem ?




Obsah histamínu v rybích konzervách - prekvapivá štúdia
6.3.2021 (Aktualizácia 11.3.2021)

Obecne sa odporúča histaminikom vyhýbať sa rybím konzervám.

Na teheránskej univerzite lekárskych vied ale urobili zaujímavú štúdiu, ktorá niektoré veci ukazuje v inom svetle.
Nakúpili 60 rôznych konzerv s tuniakom, sardinkami, makrelami a šprotmi a následne zmerali obsah histamínu v nich.

Výsledky ukázali obrovské rozdiely.





Jednoduchá a rýchla kuracia polievka pre histaminikov
3.3.2021

Túto polievku si robím vždy, keď už moje histamínové potiaže prekročia istý bod a ja zas potrebujem "reset".

Postupne som ju zjednodušoval, až som skončil pri 4 hlavných ingredienciách, ktoré môjmu telu nijako neškodia, ale naopak, pomáhajú. Vhodné aj do eliminačnej nízko-histamínovej diéty.




Gény a histamínová intolerancia
28.2.2021

Ak ste si niekedy dali robiť DNA test (napríklad u 23andme, Ancestry a podobne), môžete dáta z týchto služieb použiť aj na to, aby ste si overili predispozície ku rôznym chorobám, či funkčnosti enzýmov.

Vedci postupne zverejňujú vo svojich štúdiách gény, ktoré ovplyvňujú produkciu DAO enzýmu. Ak má niekto variácie, ktoré znižujú jeho tvorbu, môžu byť tak jeho gény spoluvinníkom toho, že trpí histamínovou intoleranciou. Pozrime sa na konkrétne SNP, ktoré si môžete vyhľadať vo svojich DNA dátach a pozrieť sa, ako ste na tom práve vy.


Aspirín (acylpyrín) uvoľňuje histamín z našich buniek
26.2.2021

Ak ste niekedy po užití aspirínu, či acylpyrínu cítili klasické histamínové reakcie, už sa nemusíte ďalej diviť.

Štúdia japonských vedcov [1] totiž potvrdila, že tieto lieky uvoľňujú histamín z našich bazofilných buniek (bunky, ktoré pomáhajú pri alergickej reakcii).




Praktický tip - skúste si zmerať rýchlosť srdcového tepu po jedle
23.2.2021

Jedna z vecí, čo som si za tie roky s histamínovou intoleranciou všimol je, že keď zjem alebo vypijem niečo čo som nemal, dočasne sa mi výrazne zvýši rýchlosť srdcového tepu.

Keď raz za čas neodolám a doprajem si povedzme zrejúci syr, prípadne dobre vychladené pivo (histamínové bomby), behom pol hodiny môj tep stúpne kľudne aj o 20 za minútu.





TOP 5 najhorších E-čiek, ktorým sa ako histaminici určite vyhnite
19.2.2021

Ak už si občas kúpite polotovar, alebo inak spracovanú potravinu, dajte si pozor na potravinové aditíva, ktoré sa tam pridávajú. Ako histaminici sme podľa "Swiss Interest Group Histamine Intolerance" extra citlivý hlavne na rôzne farbivá.

Tých s najhoršou známkou je 5 a tak vám prinášam ich zoznam aj s linkom kde nájdete podrobnejší popis s ukážkami tovarov, kde sa nachádzajú.




Vitamín B6 podporuje enzým, ktorý spracováva histamín
13.2.2021

DAO enzým má na starosti odburávanie histamínu v našom čreve.
Ak ho ako histaminici máme menej, je dôležité jeho tvorbu podporiť.
Ako sa ukazuje [1], vitamín B6 je jedna z látok, ktorá pomáha práve tomuto enzýmu. Preto dbajte na to, aby ste mali v jedálničku dostatok potravín s týmto vitamínom.
Ide napríklad o kuracie či morčacie prsia, zemiaky, batáty, mrkvu, alebo cottage syr.

Ďalšia možnosť je zakúpiť si doplnok výživy s týmto vitamínom, odporúčam ale hľadať ten v aktívnej forme, teda pyridoxín-5-fosfát (P-5-P).


Pri varení používajte kurkumu - pomôže znížiť váš histamín v tele
11.2.2021
Kurkumin-Graf

Ďalšia vedecká štúdia dokázala pozitívny účinok kurkumínu - látky nachádzajúcej sa v korení kurkuma. [1]

V tomto teste prvá skupina myší nedostala nič. Druhá dostala kurkumín v množstve 25 mg a tretia 50 mg na kilo váhy. Štvrtá skupina dostala na porovnanie antihistamínový liek Fexo.

Následne boli všetky myši vystavené látke spôsobujúcej nárast histamínu v tele.


Špeciálne sitko, ktoré (vraj) odstráni histamín z vína
8.2.2021

Americká firma PureWine priniesla na trh neuveriteľnú pomôcku pre histaminikov, ktorí sú zároveň aj milovníci vína.

Ak ste si nestihli kúpiť v špecializovanom obchode nízkohistamínové víno, alebo vám také jednoducho nechutia, prichádza výrobok The Wand.

Ide o špeciálne sitko, ktorým keď pomaly miešate v pohári, odstránite značnú časť histamínu z bežných vín.








Čaj Tulsi (bazalka posvätná) - správny nápoj pre histaminikov
6.2.2021

Ak rozmýšľate, aký čaj si spraviť a zároveň pomocť v boji proti histamínu vo vašom tele, vaša voľba by mala padnúť na Tulsi, čiže bazalku posvätnú.

Vedci z indickej farmaceutickej Srinivas College použili extrakt z listov Tulsi na pokusné morčatá a potkany, ktoré boli vystavené histamínu (cez aerosol, alebo im bol konským sérom vyvolaný anafylaktický šok).

Skupina pokusných zvierat ktoré dostali extrakt z Tulsi mala miernejší priebeh reakcií a aj nižšiu úmrtnosť, ako kontrolná skupina, ktorá mala tú smolu, že bazalku nedostala. [1]


Obsah histamínu vo víne, šampanskom a pive
5.2.2021

Ak ste histaminik a zažili ste zlé stavy po vypití piva, či vína (hlavne červeného), niet sa čomu diviť. Na každej stránke o histamínovej intolerancii sa dočítate, že zrovna týmto druhom alkoholu by ste sa mali určite vyhýbať.

Konečne sa mi podarilo naraziť na štúdiu, ktoré zmerala obsah histamínu práve v týchto nápojoch. Otestovali 52 druhov vín a šampanských a 17 druhov pív. Hodnoty dosť kolísali, ale celkovo najhoršie skončili červené vína. [1]


Quercetín - doplnok výživy pre histaminikov
3.2.2021

Ak plánujete do svojho boja proti HIT zaradiť okrem nízko-histamínovej diéty aj čosi navyše, určite stojí za vyskúšanie Quercetín.
Opakovane sa vo viacerých štúdiách preukázala jeho účinnosť pri potláčaní produkcie histamínu bunkami nášho vlastného tela. [1] , [2] , [3]

Quercetín sa nachádza v rôznych potravinách (jablko, červená cibuľa, atď..), bohužiaľ z praxe sa ukazuje, že v potravinách ho nevieme bežne získať dostatočné množstvo.

Preto na scénu ako pomocník prichádzajú doplnky výživy. Odporúčané dávky väčšiny výrobcov sa pohybujú od 500 až 1000 mg denne. Ideálne hneď po jedle.


Grilovanie a vyprážanie zvyšuje hladinu histamínu
2.2.2021

Zaujímavú štúdiu uverejnila partička výskumníkov v roku 2017.
Skúmali vplyv rôznych spôsobov varenia na koncentráciu histamínu v potravinách.

Vyprážanie a grilovanie hladinu histamínu zvyšovalo, zatiaľ čo varenie vo vode malo malý vplyv a v niektorých prípadoch dokonca histamín znižovalo. [1]

Najbližšie teda môžete miesto grilovaného mäsa skúsiť rýchlu kuraciu polievku..


Share

© Copyright 2021 | Histaminik
(nástupca stránky Kult zdravia z rokov 2019-2021)
Kontakt: histaminiksk@gmail.com