logo

Potraviny pri histamínovej intolerancii - Mäso, vajcia, syry

Zoznam potravín, ktoré môžete konzumovať ak trpíte histamínovou intoleranciou sa líší podľa toho, z akého zdroju informácie čerpáte. Takmer každá web stránka, či blog má svoj vlastný zoznam, ktorý sa v niečom líší od ostatných. Preto som zozbieral niekoľko najznámejších zoznamov a filtrom prešli len potraviny, na ktorých sa zhodla väčšina. Zoznamy priebežne aktualizujem aj na základe nových štúdií, či vlastných skúseností.

Pre väčšinu OK

  • Vajíčka
  • Maslo
  • Mlieko
    kravské, kozie, ovčie
  • Smotana sladká
  • Srvátkový proteín
    čistý, bez príchutí, sladidiel a prísad
  • Syr Mascarpone
  • Syr Mozzarella
  • Syr Ricotta
  • Syr čerstvý nezrejúci
  • Mäso hovädzie
    čerstvé
  • Mäso kuracie
    čerstvé
  • Mäso morčacie
    čerstvé
  • Mäso kačacie
    čerstvé
  • Mäso teľacie
    čerstvé
  • Ryby
    len úplne čerstvé, prípadne vypitvané a zmrazené hneď po výlove

Radšej menšie porcie

  • Mäso bravčové
    čerstvé
  • Mäso divina
    čerstvé

Lepšie sa vyhnúť

  • Ferment. mliečne
    acidko, kefír, jogurt, kyslá smotana
  • Syry
    zrejúce, plesnivé, tavené
  • Šunka
  • Saláma
  • Klobása
  • Párky
  • Sušené a údené mäso
  • Morské plody
  • Raky
  • Vnútornosti

Mäso - pri mäse veľmi záleží na jeho čerstvosti. Obsah histamínov stúpa podľa toho, ako dlho mäso stojí v obchode, či vašej chladničke. Dokonca aj v mrazničke stúpa obsah histamínov, i keď pomalšie. Kritické sú hlavne ryby, kde je tempo zvyšovania histamínu enormné, hlavne ak po zabití nebola ryba okamžite vypitvaná a zmrazená.

Údené a spracované mäso (šunka, saláma, klobása, párky) sú bohužiaľ pre histaminikov nevhodné.

Väčšina blogov a zoznamov neodporúča ani konzervované ryby. Jedna teheránska štúdia ale ukázala, že to s tým histamínom v rybacích konzervách bude možno trochu inak, ako sa obecne píše - Obsah histamínu v rybacích konzervách.

Vajíčka - pri slepačích vajíčkach nie je problém v žĺtkoch. Treba dať ale pozor na to, aby boli bielka dobre tepelne upravené, inak spúšťajú aktivitu žírnych buniek, ktoré uvolnia do nášho organizmu histamín.

Mliečne výrobky - problémy nebývajú pri konzumácií masla, sladkej smotany, či srvátky. Rovnako tak syrov ako cottage, mascarpone, mozzarella, či ricotta. Pasterizované či UHT mlieko by malo byť tiež v poriadku. Omnoho horšie je to však s plesňovými, či zrejúcimi syrmi, nehovoriac ani o kvasených a fermentovaných produktoch. Týmto všetkým sa treba vyhýbať.

Ak chcete vidieť, ktoré konkrétne syry kupujem ja a nerobia mi problémy, pozrite článok Odskúšané syry z bežných obchodov pri histamínovej intolerancii.